Ładowanie

Bieżące Wydanie

Drodzy Czytelnicy!

 

Obserwujemy coraz większe zainteresowanie naszym czasopismem wśród szeroko rozumianego sektora publicznego: instytucji kultury, oświaty, sportu, organizacji pozarządowych. Jesteśmy tym zaszczyceni, cieszymy się, że obdarzacie nas zaufaniem i że możemy służyć Wam pomocą i inspiracją przy realizacji codziennych wyzwań promocyjnych. Aby nazwa magazynu w pełni obejmowała wszystkie grupy naszych Czytelników, z przyjemnością prezentujemy nowy tytuł: „Marketing w Sektorze Publicznym”. Jednocześnie zapewniamy, iż bez zmian pozostawiamy dotychczasową linię wydawniczą, w szczególności przybliżanie dobrych praktyk, gotowych do zastosowania w marketingu instytucji publicznych, narzędzi i rozwiązań.

 

Trzymając rękę na pulsie aktualnych trendów, w bieżącym wydaniu koncentrujemy się na współpracy z influencerami. „Poszukujesz influencerów, blogerów, youtuberów, tiktokerów do współpracy?” – tego rodzaju hasła coraz częściej pojawiają się w Internecie w odpowiedzi na pytania o sposoby, które pozwolą zwiększyć ruch na stronie, lepiej dotrzeć z informacją, ofertą do potencjalnych odbiorców.

 

Twórcza współpraca z influencerami potrafi przynieść ogromne korzyści nie tylko podmiotom komercyjnym, lecz także publicznym czy organizacjom pozarządowym. Wystarczy wspomnieć kampanię „Aż Po Morze”, zorganizowaną przez Zachodniopomorską Agencję Rozwoju Turystyki we współpracy z Zachodniopomorską Organizacją Turystyczną, współpracę Fundacji Synapsis z Bartłomiejem Topą, Fundacji Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva! z Tamarą Goznalez Perea (Macademian Girl) oraz Darią Ładochą, czy akcji „Dziewuchy dziewuchom” z Anją Rubik.

 

O tym, jak potencjał udanej współpracy mogą wykorzystać instytucje publiczne, czym kierować się w doborze właściwego do naszych zamierzeń promocyjnych, jak zde§niować zakres działań, przygotować strategię, brief, przedstawia w swoim artykule Agata Krypczyk. Natomiast adw. Konrad Różowicz przybliża aspekty formalne, na które warto zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy z influencerem oraz pokazuje instrumenty prawne, dostępne w sytuacji gdy współpraca odbiega od ustalonych założeń.

POMYSŁ NA KAMPANIĘ

Joanna Olszewska

Czy wszystkie kampanie społeczne powinny wywierać silne emocje u odbiorcy?

Autorzy kampanii społecznych o trudnej tematyce często skupiają się na wywieraniu silnych emocji – zazwyczaj szokowaniu. Tego typu działanie ma wzmocnić przekaz i sprawić, że zostanie on z odbiorcą komunikatu na dłużej, a może nawet trwale zapadnie w jego pamięci. Czy to oznacza, że każda kampania społeczna powinna stawiać na takie doświadczenia?

Joanna Przybysz Sebastian Sowa

Kampanie społeczne jednostek publicznych. Jak to się robi w KRUS

Coraz częściej w telewizji, radio oraz mediach społecznościowych można spotkać się z kampaniami społecznymi realizowanymi przez urzędy lub na ich zlecenie. Ta forma przekazu zyskuje na popularności, a przygotowane przez urzędy kreacje w niczym nie ustępują tym, które stworzyły duże koncerny dysponujące ogromnymi budżetami reklamowymi. Jak zawsze w tego typu projektach liczy się pomysł i ciekawe przedstawienie problemu. Zatem, co decyduje o sukcesie kampanii? Czy można zaprojektować kampanię idealną?

INSTRUKCJA OBSŁUGI PROMOCJI

Rafał Guzowski

Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów – na kim warto się wzorować?

Zaprojektowanie i przeprowadzenie efektywnej kampanii promocyjnej nie jest łatwym zadaniem. W administracji publicznej wymaga to znacznie więcej wysiłku niż w sektorze prywatnym. Począwszy od dobrego konceptu, przez zaplanowane i przemyślane działania, aż do odpowiedniego skoordynowania dobrze zakwalifikowanych wydatków w ramach budżetu. To jeden element sukcesu, drugi to osiągnięcie zamierzonych celów. Dopiero tak skoordynowane działania przynoszą efekty, które – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – zostaną docenione przed odbiorców i… prawidłowo rozliczone.

Agata Krypczyk

Kalendarz świąt nietypowych, czyli jak pozbyć się nudnego contentu i wykorzystać nietypowe dni do promocji instytucji publicznej

Boże Narodzenie, Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Dziecka, Dzień Babci i Dziadka, walentynki i tak dalej… O tych świętach pamiętamy wszyscy. Z drugiej strony śmieszą nas Dzień Bez Stanika, Dzień Całowania Kobiet, Dzień Bez Makijażu, czy hucznie obchodzony w przedszkolu Dzień Pluszowego Misia. To jednak nie wszystkie dni, które można celebrować.

Szymon Witczak

Kiedy warto rozpocząć działania promocyjne na TikToku?

Użytkownicy TikToka to osoby najmłodsze spośród użytkowników popularnych społecznościówek, ale z dnia na dzień pojawia się tam coraz więcej dorosłych, celebrytów, aktorów, czasopism czy portali plotkarskich. Jeszcze kilka miesięcy, a brak obecności w tej aplikacji może być uznany po prostu za ignorancję.
 

INNOWACJE W ZASIĘGU RĘKI

Marcin Król Tomasz Telesiński

Kierunek E-Usług

„E-usługi” to niewątpliwie bardzo chwytliwe hasło. Pojawia się w słowniku samorządowców od co najmniej 15 lat, a jego znaczenie jest rozszerzane z roku na rok na nowe obszary funkcjonowania samorządu w Internecie. Co to są e-usługi, jak obecnie wygląda stan ich realizacji w polskim samorządzie, ale również jakie są oczekiwania samorządowców i mieszkańców oraz możliwości wdrażania na pograniczu nowej perspektywy unijnej?
 

PRAWO KNOW-HOW

Konrad Różowicz

Współpraca z influencerami realizowana przez podmioty publiczne

Korzystanie z osób rozpoznawalnych w social mediach jako nośników informacji oraz opinii stosowane jest jako jeden z mechanizmów promocji, w tym podmiotów publicznych. Influencer marketing zyskuje na popularności ze względu na jego skuteczność. Niemniej jednak, aby wykorzystanie wskazanej formy promocji nie wywołało rezultatu biegunowo odmiennego od zamierzonego, warto zadbać o umowę, która będzie odpowiednio zabezpieczała interes zamawiającego.

Ewa Gwóźdź

Działania marketingowe w instytucji a zamówienia publiczne, część II

Zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp dla zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości 30000 euro nie stosuje się przepisów niniejszej ustawy. Należy jednak podkreślić, że zwolnienie z obowiązku zachowania wymogów określonych w Pzp nie jest jednoznaczne z pełną swobodą zamawiającego przy dokonywaniu zamówień. Wciąż bowiem zamawiający ma do czynienia z zamówieniem publicznym, jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania zawrze z wykonawcą odpłatną umowę.

MARKETINGOWA MAPA DROGOWA

Damazy Gandurski

Lepiej zapobiegać niż leczyć (choć nie zawsze się da) – przygotowanie jednostki publicznej na kryzys medialny

Gaszenie pożaru – to chyba najbardziej obrazowe porównanie, którym można oddać naturę działań w sytuacji kryzysu medialnego. I jakkolwiek strażacy nigdy ze stuprocentową dokładnością pożaru przewidzieć nie mogą, tak mogą: po pierwsze, mieć przeanalizowane wszystkie najniebezpieczniejsze potencjalne punkty zapalne oraz po drugie, mieć odpowiedni zestaw narzędzi i umiejętności do jego gaszenia. Tę metaforę można odnieść do urzędowych „wydziałów pożarniczych”: komórek ds. komunikacji i rzeczników prasowych.
 

Agata Krypczyk

Współpraca z influencerami w instytucji publicznej. Jak działać z wpływowymi osobami w Internecie, skutecznie analizować i nie ryzykować wizerunku

Internet otworzył wiele możliwości i dróg promocji dla marek. Można promować się na swoich profilach, ale również delegować promocję na zewnątrz. Jednym ze sposobów jest współpraca z influencerami, czyli internetowymi postaciami mającymi wpływ na społeczeństwo. Pod ich wpływem Internauci mogą zdecydować się na zakup danego produktu, wiernie śledzą ich kanały i przenoszą wszystkie te pozytywne emocje oraz zachowania na marki, które z nimi współpracują.