Ładowanie

Kampanie antysmogowe

3 inspirujące pomysły na kampanie edukacyjne

Problem niskiej emisji staje się coraz bardziej palący, nic więc dziwnego, że samorządy szukają skutecznych metod na jego rozwiązanie. Działania samorządu będą jednak nieskuteczne, jeśli mieszkańcy nie zrozumieją, że zmiana codziennych nawyków może zaowocować czystym powietrzem. Jak ich do tego przekonać?

Nie tylko największe miasta mogą sobie pozwolić na zorganizowanie głośnej kampanii antysmogowej, która zniechęci mieszkańców do m.in. palenia śmieci. Miasta średniej wielkości, a nawet gminy liczące zaledwie kilka tysięcy mieszkańców mogą także z powodzeniem edukować lokalną społeczność – wystarczy dobry pomysł oraz chęć współpracy z organizacjami pozarządowymi lub innymi samorządami. Istnieje wiele przykładów inspirujących kampanii zrealizowanych przez gminy i miasta, lecz my skupimy się na działaniach podjętych przez Rybnik, Wodzisław Śląski i Kornowac, a więc samorządy o zróżnicowanej liczbie mieszkańców, które borykają się z problemem smogu.

PO „WYJŚCIU SMOGA” „NADCHODZI BŁĘKIT”

Rybnik, miasto na prawach powiatu, zamieszkiwane przez ok. 135 000 osób, już od dawna zajmuje miejsce w czołówkach rankingów europejskich miast o rekordowym zanieczyszczeniu powietrza. W styczniu 2017 r. ogłoszono tam alarm smogowy, na dwa dni zawieszono zajęcia w szkołach i przedszkolach oraz wprowadzono darmową komunikację po tym, jak jedna ze stacji pomiarowych wskazała ekstremalne przekroczenie normy stężenia pyłu PM10. Główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza było spalanie przez mieszkańców niskiej jakości węgla oraz śmieci w przestarzałych piecach. Choć problem istnieje od dawna, dopiero w kwietniu 2015 r. nastąpił punkt zwrotny w walce z niską emisją. A wszystko za sprawą kampanii „Wyjście Smoga”, zrealizowanej przez Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS we współpracy z Miastem i Krakowskim Alarmem Smogowym. Jej przewrotna nazwa miała zapowiadać pozbycie się problemu zanieczyszczonego powietrza dzięki zwiększeniu świadomości ekologicznej mieszkańców. W trakcie dwunastomiesięcznych działań władze Rybnika wspierały CRIS merytorycznie oraz rzeczowo. Po zdiagnozowaniu poziomu świadomości ekologicznej mieszkańców ruszyła kampania, w ramach której Miasto udostępniło miejsca na 7 dwustronnych billboardach, wykorzystywanych tradycyjnie do promocji miasta i ważnych wydarzeń. Tym razem jednak zawisły na nich plakaty informujące o bezpośrednim zagrożeniu zdrowia spowodowanym zanieczyszczonym powietrzem. Urzędnicy pomogli też w organizowaniu i promocji spotkań mieszkańców ze specjalistami, które odbywały się w różnych dzielnicach Rybnika oraz uczestniczyli w przygotowaniu, a następnie kolportażu ulotki „Przewodnik po rybnickim smogu”.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 4  Strona 5  Strona 6  Strona 7

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

pomysł na kampanię

HUBERT GONERA LUTY 1 (1) 2017

Jarmarki, imprezy w stylu retro czy zloty fanów „Gwiezdnych Wojen” – zimowe imprezy, które promują markę miasta wśród turystów

Zima to pora roku, która jeszcze do niedawna nie kojarzyła się z imprezami plenerowymi. Gdy za naszymi oknami królują śnieg i mróz, trudno o gorące rytmy oraz letni klimat, który panuje wtedy na półkuli południowej i zagrzewa tłumy do wspólnej zabawy chociażby podczas karnawału w Rio de Janeiro. Doświadczenia ostatnich lat pokazują jednak, że nie tylko latem można przyciągnąć mieszkańców oraz turystów do centrów polskich miast i miasteczek.

instrukcja obsługi promocji

JOANNA PRZYBYSZ LUTY 1 (1) 2017

Wydawnictwa w promocji regionu

W dobie internetu foldery turystyczne nadal pełnią ważną funkcję w promocji miasta, gminy czy powiatu. Wielu turystów wciąż woli korzystać z drukowanych materiałów, które można wziąć do ręki i przekartkować. Stworzenie dobrego folderu turystycznego wymaga jednak przestrzegania kilku zasad. Oto najważniejsze z nich.