Ładowanie

Personalne strategie komunikacyjne szansą na sukces wyborczy?

Do kolejnych wyborów samorządowych pozostał jeszcze rok, niemniej coraz głośniej jest nie tylko o zbliżającej się kampanii wyborczej, ale i potencjalnych kandydatach. Nakręcana karuzela nazwisk dotyczy szczególnie wyborów prezydentów dużych miast. Najlepszym tego przykładem jest deklaracja udziału w wyścigu o fotel prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, złożona już na rok przed terminem wyborów. Czy mając na uwadze tak zdecydowane deklaracje, jak i fakt, że dla wielu formacji politycznych wybory samorządowe stanowią często poligon doświadczalny oraz faktyczny barometr nastrojów społecznych przed wyborami parlamentarnymi lub prezydenckimi można już dziś skutecznie zapewnić sobie odpowiedni wynik wyborczy? Czy istnieje przepis na udaną, czytaj zwycięską, kampanię wyborczą jeszcze przed samą kampanią?

Maciej Drzonek, analizując wyniki ostatnich wyborów samorządowych, doszedł do kilku istotnych wniosków:

  • w 30 miastach na prawach powiatu (jest ich w sumie 66) w latach 2002–2010 wybierano na prezydentów te same osoby,
  • w 2014 roku 3 prezydentów miast na prawach powiatu zrezygnowało z walki o reelekcję, 10 przegrało wybory, a 17 po raz kolejny je wygrało.

Pozycja partii politycznej w samorządzie jest silna, o ile dotychczasowy wielokadencyjny włodarz miasta skutecznie ubiega się o reelekcję, formalnie ją reprezentując. A contrario – jeżeli inkubent w walce o reelekcję wybrał start z komitetu pozapartyjnego (komitet wyborczy wyborców lub komitet wyborczy organizacji pozarządowej), to świadczy to o słabszej pozycji partii politycznej w danym mieście. W 2014 r. większość tzw. wiecznych prezydentów dokonała reelekcji, startując w wyborach jako reprezentanci komitetów pozapartyjnych. Partie polityczne odgrywają mniejszą rolę w miastach, w których rządzą wielokadencyjni prezydenci. W 2014 r. jedynie dwóch prezydentów startujących w miastach na prawach powiatu dokonało kolejnej reelekcji, startując w wyborach prezydenckich jako oficjalni kandydaci partii politycznych. Piętnastu tzw. wiecznych prezydentów skutecznie ubiegało się o reelekcję, reprezentując w wyborach komitety lokalne.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

   

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 26  Strona 27  Strona 28  Strona 29  Strona 30

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

ROBERT STĘPOWSKI GRUDZIEŃ 6 (6) 2017

Marka lidera samorządowego

Choć do wyborów samorządowych pozostał jeszcze rok i kandydaci nie mogą prowadzić oficjalnej kampanii wyborczej, to jest to najlepszy czas, aby zastanowić się nad tym, czy wójt, burmistrz, prezydent, starosta bądź radny ma na tyle silną markę osobistą, aby jego reelekcja w 2018 r. n... Czytaj więcej